بررسی شخصیت و شخصیت پردازی در داستان های کوتاه گلی ترقی
نویسندگان
چکیده مقاله:
در هنر داستاننویسی شخصیت بهعنوان یکی از اساسیترین عناصر داستان معرفی شده است. نویسندگان برای آفرینش شخصیتهای داستانی خود از شیوههای مستقیم و غیرمستقیم استفاده کردهاند که نمایش رفتارها در زیرمجموعه شخصیتپردازی غیرمستقیم، رفتارهای غیرکلامی را نیز دربر میگیرد.گلی ترقی از اولین بانوان داستان نویس در ایران است که توانست با خلق آثار خود، سبک و شیوۀ خاصش را در زمینۀ آثاری که مبتنی بر شخصیت پردازی قوی و بروز ذهنیات و درونیات آن هاست، تثبیت کند.در این مقاله چگونگی شخصیتپردازی از طریق برقراری ارتباط شخصیتهای داستان با استفاده از رفتارهای غیرکلامی که شامل رفتارهای ارادی و غیرارادی است، بر اساس داستان پدر از گلی ترقی مورد بررسی و دقت نظر قرار گرفتهاست. این بررسی نشان داده که سه گونه متفاوت ارتباط یعنی جریان، فراگرد و فراگرد تراکنشی- از طریق رفتارهای غیرکلامی میان شخصیتهای داستان قابل تشخیص است که نقش موثری در آفرینش شخصیتها، آشکار کردن خلق و خو و احساسات آنها ایفا نموده است. علاوه بر این رفتارهای غیر کلامی در تبیین نوع ارتباط بین شخصیتها و برقراری ارتباط آنها با مخاطب، سهم بسزایی دارد.
منابع مشابه
تطبیق شخصیت پردازی در داستان های کوتاه ایرانی و خارجی
در ادامة پیش فرضیة مطرح شده درخصوص امکان استفاده از ریاضیات در تجزیه و تحلیل های ادبی و به ویژه داستان کوتاه، در بررسی حاضر، چشم اندازی به نظریة سیستم ها و چگونگی استفاده از آن در تحلیل داستان کوتاه گشوده شده است. بحث به داستان کوتاه محدود شده و در همین راستا شخصیت پردازی و به ویژه نحوة ارتباط شخصیت ها در آغاز و پایان داستان با استفاده از برخی اصول نظریة سیستم ها ارزیابی شده است. مهم ترین نتایج...
متن کاملتطبیق شخصیت پردازی در داستان های کوتاه ایرانی و خارجی
در ادامة پیش فرضیة مطرح شده درخصوص امکان استفاده از ریاضیات در تجزیه و تحلیل های ادبی و به ویژه داستان کوتاه، در بررسی حاضر، چشم اندازی به نظریة سیستم ها و چگونگی استفاده از آن در تحلیل داستان کوتاه گشوده شده است. بحث به داستان کوتاه محدود شده و در همین راستا شخصیت پردازی و به ویژه نحوة ارتباط شخصیت ها در آغاز و پایان داستان با استفاده از برخی اصول نظریة سیستم ها ارزیابی شده است. مهم ترین نتایج...
متن کاملداستان و شخصیت پردازی در داستان
داستان به آثاری گفته می شود که (( دارای حجم خاصی هستند و حادثه ای را نقل می کنند )) هر داستان از چند عنصر تشکیل شده است : طرح ‘ عمل ‘ شخصیت ‘ گفتار ‘ بحران ‘ زمان و مکان . همه عناصر داستان با یکدیگر ارتباط دارند . مهمترین عناصر داستان عمل و شخصیت اند . بعضی شخصیت را مهمترین عنصر دانسته و گفته اند در داستان عمل جزئی از شخصیت است . نخستین تحلیل شخصیت در کتاب فن شعر ارسطو آمده است . در طول دوره ...
متن کاملتحلیل شخصیت و شخصیت پردازی در داستان کوتاه «دیه» اثر عمر سیف الدین
چکیده «دیه» اثر عمر سیفالدین نویسندۀ ترک، داستانی آموزنده و مورد توجه نسلهای بعدی خود است. بدون توجه به ساختار و عناصر تشکیلدهندۀ ی-ک اثر نمیتوان به درک نوین و عمیقتری از آن رسید. گرچه شخصیت و شخصیتپردازی بیشتر مربوط به رمان است و در داستان کوتاه، فرصت پردازش شخصیت وجود ندارد، اما شخصیت و شخصیتپردازی از جمله مواردی است که در ساختار داستان کوتاه «دیه» درخور توجه و تأمل است. این مقاله به...
متن کاملتطبیق شخصیت پردازی در داستان های کوتاه ایرانی و خارجی
در ادامة پیش فرضیة مطرح شده درخصوص امکان استفاده از ریاضیات در تجزیه و تحلیل های ادبی و به ویژه داستان کوتاه، در بررسی حاضر، چشم اندازی به نظریة سیستم ها و چگونگی استفاده از آن در تحلیل داستان کوتاه گشوده شده است. بحث به داستان کوتاه محدود شده و در همین راستا شخصیت پردازی و به ویژه نحوة ارتباط شخصیت ها در آغاز و پایان داستان با استفاده از برخی اصول نظریة سیستم ها ارزیابی شده است. مهم ترین نتایج...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 6 شماره شماره 4
صفحات 0- 0
تاریخ انتشار 2018-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023